Samsung overweegt de prijzen van zijn Galaxy S6-smartphone te verlagen, in een reactie op de nieuwe daling van de winst in het afgelopen kwartaal.
Dat meldde het Zuid-Koreaanse technologieconcern donderdag.
Samsung is één van ’s werelds belangrijke producenten van smartphones, maar voelt stevige concurrentie van Apple en Chinese bedrijven als Xiaomi en Huawei. Het Koreaanse concern had grote verwachtingen van de in april gelanceerde S6, maar de verkopen daarvan vielen tegen.
Hoewel het apparaat bij de presentatie afgelopen april nog in de markt werd gezet als dé concurrent van de iPhone 6 van Apple, bleek dat in de praktijk toch anders. Dat kwam mede doordat de Samsungfabrieken niet aan de vraag konden voldoen. Daardoor bleven de verkopen van het toestel achter.
Vraag naar Edge verkeerd ingeschat
Een ingewijde stelt tegenover zakenkrant The Wall Street Journal dat Samsung aanvankelijk had gedacht dat de verkoop van de Galaxy S6 ongeveer 4 keer zo hard zo lopen als die van de Galaxy S6 Edge, met het gebogen scherm. Dat bleek een miscalculatie: vooral de vraag naar de witte variant van de S6 viel tegen, terwijl er niet genoeg Galaxy S6 Edge-telefoons beschikbaar waren.
Vorig kwartaal zakte de operationele winst van de divisie die mobiele telefoons maakt met bijna 40 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 2,8 biljoen won (2,2 miljard euro).
De nettowinst van het hele concern zakte met 8 procent naar omgerekend 4,5 miljard euro. De omzet van Samsung ging vorig kwartaal met 7 procent omlaag naar circa 38 miljard euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl